úterý 6. června 2017

Aš - Starý Hrozenkov, den desátý

Kdybych se včera večer nemrknul na předpověď počasí, mohl být dnešní den možná chodcův den poslední. Původně jsem chtěl z Milevska na dnešních odpočinkových 20 kilometrů vyrazit až po jedenácté, abych do cíle dnešní desáté etapy dorazil v pohodě po třetí odpoledne. Když jsem zjistil, co hrozí z nebes, pohnul jsem ráno kostrou, zhltl rohlík, žervé, jablko a krátce po osmé vyběhl z Milevska.
V cíli jsem byl po poněkud nepříjemné cestě po silnici číslo 19 ve dvanáct.
To, co sem přišlo krátce po třetí, bych na otevřené silnici asi nepřežil, myslím, že nepřeháním. Kroupy, které bičovaly v obrovském množství v divokém větru všechno bez milosti, měly v průměru minimálně 1 centimetr. Nějaké fotky, pořízené z okna mého pokoje poté, co ta čina skončila, jsou na Facebooku.
No tak dobře, v klidu a při kafi se to píše. Ale oddechl jsem si.
Střípky z dnešní cesty:
Sepekov, obec s první zmínkou už ze 12. století, založil zakladatel rodu Vítků z Prčice, Vítek I., v roce 1169 prokazatelně královský stolník na dvoře Vladislava II. Z rodu Vítkovců pocházejí známé velké české rody. Na obraze Antona Streera z roku 1742 je zachyceno mytologické dělení rodového majetku mezi syny Vítka I.. Rozrod tak nastolil pokračovatele rodu: Vítkovce, pány z Krumlova, pány z Hradce, Rožmberky a pány z Třeboně. Hezké, že?
Oltyně: můžete si tu koupit novorenezanční zámek s anglickým parkem, podle údajů na webu je stále k prodeji.
Drhovice: zajímavý zápis, vážící se k této obci, je v třeboňském archivu o vyřízené stížnosti na Táborské: „16.srpna 1442 žaluje Oldřich z Rožmberka na Táborské, že seno pobrali v Drhovicích.“ Dostalo se jim celkem strohé odpovědi „I tem jakož vinu nám dávají o seno v Drhovicích, toť jest naše a o jiném nic nevíme.“ Nádhera, co?
Všechov: německy "Wschekow," měl v roce 2011 pouhých 28 trvale žijících obyvatel.
Tolik národopisné poznámky z dnešní cesty.
Dnes poprvé za celou dosavadní cestu nabídka na svezení - přibrzdila u mně mladá Pražačka s Volvem, jestli nechci vzít do Tábora. Samozřejmě jsem slušně a mile odmítl.
Nějaké fotky najdete na Facebooku, najdete mě pod:
Český chodec nebo @czechwalker

Žádné komentáře:

Okomentovat